Al-‘Aql Al-‘Awwal (The Primordial Intellect/Firmware)
Discussion Join
See Also:
http://www.untiredwithloving.org/prehension.html
http://www.untiredwithloving.org/sina112.html
Aql: The Primordial Beloved Intellect
The Universal
Firmware
The
Multivariate Spectral
Intellect
The
Supreme
Entanglement: Shared Mahiya (What-ness)
Three Dimensional
Measurable Wujud
(Being)
The
Common
Ancestry
Speciation:
Aql’s Imagination
Ibn Arabi’s Circle
Sudden & Instantaneous Prehension
Aql’s Adab
Disclaimer
Aql: The Primordial Beloved Intellect
"Allah
created Al-‘Aql (Intellect) first and said to it:
"Come forward" and it came forward, then Allah told it:" Go backwards"
and it went backwards” said the Prophet, peace be upon him. In other
versions: “Allah
told it (Aql): Sit and so it sat, speak and so it
spoke and told it : "Silence"! And it became silent”.
Further, Allah
swears by Hu’s (ITs)
own Might and Glory: “I have not
created any creation more loved by Me other than you (Aql)”.
Further, Allah
confirms the instrumentation of the ‘Aql: "With you I
will praise! And with you I will endow! With you I will take and with
you I will give!”
تخريج أحاديث الإحياء، الإصدار 2.07 - للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم: الباب السابع في العقل
3 - حديث "أول ما خلق الله
العقل قال
له: أقبل فأقبل، ثم قال له: أدبر فأدبر، ثم قال الله عز وجل: وعزتي وجلالي
ما خلقت خلقا أكرم علي منك، بك آخذ وبك أعطي، وبك أثيب وبك أعاقب"
أخرجه الطبراني في الأوسط من حديث أبي أمامة وأبو نعيم من حديث عائشة
بإسنادين ضعيفين
كنز العمال الإصدار
2.01 - للمتقي الهندي
المجلد الثالث >> الإكمال من العقل
7057- لما خلق الله العقل
قال له: أقبل فأقبل. ثم قال له: أدبر فأدبر، ثم قال له: أقعد فقعد، ثم قال
له: انطق فنطق، ثم قال: اصمت
فصمت، فقال: ما خلقت
خلقا أحب إلي منك، ولا أكرم، بك أعرف، وبك أحمد، وبك
أطاع، وبك آخذ، وبك أعطي، وإياك أعاتب، ولك الثواب، وعليك العقاب وما
أكرمتك بشيء أفضل من الصبر.
الحكيم عن الحسن قال حدثني عدة من الصحابة. الحكيم عن الأوزاعي معضلا
(الحديث المعضل: (بفتح الضاد) وهو ما سقط من إسناده اثنان فأكثر بشرط
التوالي، كقول مالك: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم وقول الشافعي: قال
ابن عمر. قواعد التحديث (130) ص
Note: The above Hadith (Prophetic Narration) may
have missing persons in the chain of narration, however it was narrated
from many companions and from the Prophet’s wife ‘Aisha and is commonly
referred to by both Shiites and Sunnis scholars and of course by the
Sufis.
It is clear from the above prophetic lections that ‘Aql (Intellect) is
the beloved of Allah,
a primeval Wujud (Being)
as following:
1. Very close to Allah, as was
said by the Prophet:
"When people draw near to Allah via their righteousness, you draw close
(instead) with your ‘Aql (Intellect)".
تخريج أحاديث
الإحياء، الإصدار 2.07 - للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم: الباب السابع في العقل
2 - حديث "إذا تقرب الناس بأنواع البر فتقرب أنت بعقلك"
2. Compliant with Allah’s orders
3. Self-aware;
it knows it has been addressed and
it complies
4. Endowed with speech and silence
5. Alive with some peculiar form of spiritual life
6. Endowed with physical attributes of motion i.e.
forward and backward motion, stillness
7. An instrument/agent of some kind as said by the
Prophet (reported by Ibn Abbas): “For every object there is equipment
and
instrumentation and the instrumentation for the believer is ‘Aql
(Intellect)”.
تخريج أحاديث
الإحياء، الإصدار 2.07 - للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم: الباب السابع في العقل
1 - حديث ابن عباس "لكل شيء آلة وعدة وإن آلة المؤمن العقل ولكل شيء مطية
ومطية المرء العقل ولكل شيء دعامة ودعامة الدين العقل ولكل قوم غاية وغاية
العباد العقل ولكل قوم داع وداعي العابدين العقل ولكل تاجر بضاعة وبضاعة
المجتهدين العقل ولكل أهل بيت قيم وقيم بيوت الصديقين العقل ولكل خراب
عمارة وعمارة الآخرة العقل ولكل امرئ عقب ينسب إليه ويذكر به وعقب
الصديقين الذي ينسبون إليه ويذكرون به العقل ولكل سفر فسطاط وفسطاط
المؤمنين العقل"
أخرجه ابن المجبر وعنه الحارث.
8. The gifts of cognizance and creativity are endowed through the 'Aql
.
The Universal Firmware
“For every object there is equipment and instrumentation and the
instrumentation for the believer is ‘Aql (Intellect)” said the Prophet .
تخريج أحاديث
الإحياء، الإصدار 2.07 - للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم: الباب السابع في العقل
1 - حديث ابن عباس "لكل شيء آلة وعدة وإن آلة المؤمن العقل
As we read earlier the Aql (Primordial Intellect) is something of
an autonomous agent, under the command of Allah, indeed
an agent well
capable of many operations both corporeal and spiritual. This agent is
a peculiar life-form, not necessarily a biological life-form, rather a
spiritual one.
You might say that ‘Aql (Primordial Intellect) is the firmware or the
‘stuff’ of the processes in the universe! Again this ‘Aql (Primordial
Intellect) is also a designer, cognizant of the designs and an
inexorable
part of the concrescence of every objectified object.
Clues:
Principle of Relativity
A principle of relativity is a criterion for judging physical
theories,
stating that they are inadequate if they do not prescribe the same
exact laws of physics in similar situations. These types of
principles have been successfully applied throughout science,
whether implicitly (as in Newtonian mechanics) or explicitly (as
in Albert Einstein's special relativity and general relativity).
Certain principles of relativity have been ubiquitously assumed in
most scientific disciplines. One of the most ubiquitous is the belief
that any law of nature
should be the same at all times; and scientific investigations
generally assume that laws of nature are the same regardless of the
person measuring them. These sorts of principles have been incorporated
into scientific inquiry at the most fundamental of levels.
In theoretical physics, a result called Noether's theorem states that the
statement "The laws governing forces
are the same at all times" is equivalent to the law of conservation of energy, and the
principle of "The laws governing forces are the same at all places" is
equivalent to the law of conservation of momentum.
In such contexts, relativity principles are more than just
prescriptions for how natural laws should be phrased -- they are
descriptions of symmetries which the scientific community believes that
exist in
nature.
Dara: Why should the laws of physics be the same everywhere in the
universe and every-time? Why should there even be laws of physics?
And if there are such laws, why should the human intellect be cognizant
of
them?
Why not an incomprehensible universe where: We have no concept of how
it works, no curiosity within us to investigate anything other than
obtaining food and shelter, and even if there were laws they would be
so complex that no human brain could ever grasp them!
The non-existence of such incomprehensible universe is the tell-tale
evidence of the existence of the ‘Aql (Primordial Intellect) and
somehow our minds being linked to it. This Aql, as a primordial
intellect is a part of every occasion e.g. firmware for every process,
and our minds are linked to this Aql and therefore we have some, even
if limited, ability to comprehend every occasion in the universe i.e.
discerning laws and symmetries between and within the occasions.
Billions of light-years away, billions of years away, the laws of
physics have remained unchanged! The spectrum of a hydrogen gas- no
matter how near or far place we scan- is always absolutely the same!
There
has to be an agent+process and an infinitely complex firmware which
runs within the process otherwise the hydrogen here would have a
totally
different spectrum from the hydrogen in a far away galactic cloud!
Feynman’s Double-Slit Experiment
Instead of reading a brain-numbing physics text please see the
following
Flash animation:
http://library.thinkquest.org/C005775/Observations/twoslit_experiment.html
Basically as you saw in the final experiment, the placement of the
detectors caused a major change in the behavior of the photon/electron
traveling through the double-slit.
How did the photon/photon know that the detector was installed? And why
did the
photon/electron change its behavior? Does it think? Does it have
consciousness?
The Aql (Primordial Intellect) governs the entire experiment, the
particles, the waves and the observer! Pretty much like the
software/firmware code, within a process, causing dynamic behavior.
We only see the hardware in the experiments; when we see a
computer we only can see the hardware and the screen, and there is no
way for us to see its inner-working of software/firmware. Similarly
with Aql (Primordial Intellect), we see only the corporeal, only when
we put some clues together are we able to see or feel the Aql’s
interplay
with the occasion: Watch this movie...
Living Cell Operations
Please view the following Flash animations:
http://highered.mcgraw-hill.com/olc/dl/120077/bio25.swf
http://highered.mcgraw-hill.com/olc/dl/120077/bio30.swf
http://highered.mcgraw-hill.com/olc/dl/120073/bio14.swf
http://highered.mcgraw-hill.com/olc/dl/120076/micro04.swf
http://highered.mcgraw-hill.com/olc/dl/120082/bio32.swf
Again and again these cell operations are looked at, with higher and
higher resolution devices and yet we wonder: Where is the ‘thing’ that
makes this incredible processing-universe operate with such
flexibility? That 'thing' is no other than the Aql (Primordial
Intellect)
that acts like a timespace/atomic/biological firmware within the cell,
managing all its operations.
The Multivariate Spectral Intellect
Jurjani
Al-Rūh Al-‘A’zam (The Supreme Spirit) which is the human spirit/soul is
the Muzhir (Singularity, Place for manifestation) through which the
Dhat
(Inmost Divine Essence) manifests as observable/perceivable Divinity.
(Dara:
Meaning through/via this spirit the human being reacts to the Divine
Essence and reacts to the Divinity or you might say the human spirit is
the place through which the Divinity is manifested )
When dealing with the Jauhar (Essence), this Muzhir (Singularity, Place
for manifestation) becomes the portal for the manifestation of the Dhat
(Divine Essence); and when dealing with the Divine Effulgence this
Muzhir (Singularity) becomes the portal for the manifestation of the
‘Ilm (Divine
Knowledge).
Using the terminology of the Jauhar (Essence), the Al-Rūh Al-‘A’zam
(The Supreme Spirit) is called The Singleton Nafs (Self):
4:1 O mankind! reverence your Guardian-Lord, who created you from a
single Nafs (Self)
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ
رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ
مِنْهَا زَوْجَهَا
6:98 It is He Who hath produced you from a single Nafs (Self)
وَهُوَ الَّذِيَ أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ
31:28 And your creation or your resurrection is in no wise but as an
individual Nafs (Self)
مَّا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ
إِلَّا كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ
7:189 It is He Who created you from a single Nafs (Self)
خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ
جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا
Using the terminology of the effulgence, Al-Rūh Al-‘A’zam (The Supreme
Spirit) is called The Primordial Intellect. (Dara: Recall the
manifestation of the Divine Knowledge is effulgent therefore the
intellect’s terminology must be that of light)
التعريفات
الجرجاني
الروح الأعظم
الذي هو الروح الإنساني مظهر الذات
الإلهية من حيث ربوبيتها، ولذلك لا يمكن أن يحوم حولها حائم، ولا يروم
وصلها رائم، ولا يعلم كنهها إلا الله تعالى، ولا ينال هذه البغية سواه،
وهو العقل الأول، والحقيقة المحمدية، والنفس الواحدة، والحقيقة الأسمائية،
وهو أول موجود خلقه الله على صورته، وهو الخليفة الأكبر، وهو الجوهر
النوراني، جوهريته مظهر الذات، ونورانيته مظهر علمها، ويسمى باعتبار الجوهرية: نفساً واحدة،
وباعتبار النورانية: عقلاً
أولاً، وكما أن له في العالم الكبير مظاهر وأسماء من العقل الأول،
والقلم الأعلى، والنور، والنفس الكلية، واللوح المحفوظ، وغير ذلك، له في
العلم الصغير الإنساني مظاهر وأسماء بحسب ظهوراته ومراتبه في اصطلاح أهل
الله وغيرهم، وهي السر والخفاء والروح والقلب والكلمة والروع والفؤاد
والصدر والعقل والنفس.
Dara
Aql (The Primordial Intellect) is a multivariate spectrum:
1. Dimensional:
Please see the link
below
2. Habitat:
It is an ecology made from truth for the
truthful people to live within
تخريج أحاديث الإحياء، الإصدار 2.07 -
للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم:
الباب السابع في العقل
1 - حديث ابن عباس
بيت قيم وقيم بيوت الصديقين العقل
3. Constructor:
Aql is perpetually and ceaselessly
constructing new creative designs—Corporeal or Spiritual.
تخريج أحاديث الإحياء، الإصدار 2.07 -
للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم:
الباب السابع في العقل
1 - حديث ابن عباس
ولكل خراب عمارة وعمارة الآخرة العقل
4. Measurable:
Please see the link
below
5. Instrumental
تخريج أحاديث الإحياء، الإصدار 2.07 -
للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم:
الباب السابع في العقل
1 - حديث ابن عباس
حديث ابن عباس "لكل شيء آلة وعدة وإن
آلة المؤمن العقل
6. Reacher
or grasper: Imam Nawawi said: "The Arab
linguists assert that Nuhiya (Boundary Reacher) is the Aql (Intellect)
and is called as such since the intellect reaches to the very
end-destination it was dispatched to reach and moreover Aql (Intellect)
never violates the boundary". (Dara: Aql is a reacher that
reaches a pre-set boundary as its target and never crosses it.
Examples, the Aql reaches to the Divinity and worships Allah and does
not cross the boundary to polytheism, or Aql reaches to justice and
establishes just treatment of people and never crosses the
boundaries to injustice and cruelty)
صحيح
مسلم بشرح النووي، الإصدار 2.01 - للإمام محي الدين بن شرف النووي.
الجزء الرابع >> كتاب الصلاة
>> -52- باب تسوية الصفوف وإِقامتها وفضل الأول فالأول منها،
والازدحام على الصف الأول والمسابقة إليها، وتقديم أولى الفضل وتقريبهم من
الإمام
قال أهل اللغة: واحدة النهى نهية بضم
النون وهي العقل، ورجل نه ونهى من قوم نهين، وسمي العقل نهية لأنه ينتهي
إلى ما أمر به ولا يتجاوز، وقيل: لأنه ينهى عن القبائح
7. Impassable
Container: A place wherein we think and
process and imagine but in no way can we break through it, since there
is
nothing beyond it.
فيض القدير، شرح الجامع الصغير، الإصدار
2.15 - للإمامِ المناوي
الجزء الخامس >> [ص 403] حرف الميم
قال القاضي: والعقل في الأصل الحبس سمي
به الإدراك الإنساني لأنه يحبسه عما يقبح ويعقله على ما يحسن ثم القوة
التي بها النفس تدرك هذا الإدراك
8. Rare
and Precious: Aql (Intellect) is made up of
exotic substances (corporeal and spiritual) thus making it very rare as
was said by the Prophet:: "Upon this earth, Allah did not
create
anything rarer than Aql."
فيض القدير، شرح الجامع الصغير، الإصدار
2.15 - للإمامِ المناوي
الجزء الخامس >> [ص 403] حرف الميم
7901 - (ما خلق اللّه في الأرض شيئاً
أقل من العقل وإن العقل في الأرض أقل) وفي رواية أعز (من الكبريت الأحمر)
والعقل أشرف صفات الإنسان، إذ به قبل أمانة اللّه وبه يصل إلى جواره
9. Divine
Photo-Receptor: Aql’s very nature is to
detect Nur (Divine
Light), since all knowledge was original Nur.
أم الكتاب
العقل الأول
والظل الأول: هو العقل الأول، لأنه أول
عين ظهرت بنوره تعالى.
10. Spectral:
Aql as a manifestation appears in many different
forms like the colors of the spectrum of sunlight
التعريفات الجرجاني
الروح الأعظم
وباعتبار النورانية: عقلاً أولاً،
وكما أن له في العالم الكبير مظاهر وأسماء من العقل الأول، والقلم الأعلى،
والنور، والنفس الكلية، واللوح المحفوظ، وغير ذلك، له في العلم الصغير
الإنساني مظاهر وأسماء بحسب ظهوراته ومراتبه في اصطلاح أهل الله وغيرهم،
وهي السر والخفاء والروح والقلب والكلمة والروع والفؤاد والصدر والعقل
والنفس.
11. The Ultimate
Yearner: Shahrestani said:" The yearning of the
Aql (The Primordial Intellect)—to return to its original primeval place
of origination—is the most intense of all yearnings by any object,
since all objects are below the Aql in the hierarchy and no ’why’ can
be applied to the Aql, as in why it yearns so intensely, since no
causation applies to Aql’s ‘Ishq (Unrestrained Love) ".
الملل
والنحل الشهرستاني
وشوق العقل الأول إلى المبدع الأول أشد
من شوق سائر الأشياء؛ لأن الأشياء كلها تحته، وإذا اشتاق إليه العقل لم
يقل للعقل لم صرت مشتاقاً إلى الأول؛ إذ العشق لا علة له
12. Self-Aware
13. Absolute:
Aql (The Primordial Intellect) needs no subject to
think it or ponder through it, it is an intellect in absence of all
objects and subjects. Recall the Prophet narration: "First Allah
created…
14. Allows to be
investigated and apprehended
15. Creative:
Aql is the primordial inventor, the highest in the
hierarchy of all created inventors which are below it; Aql is the very
substance of Being-ness
and the very decay that leads to the
Non-being-ness!
رسائل فلسفية
ابن باجه
وجعل الأسباب كلها بعلم منه، مخترع الكل على ترتيب. فأول مخترع منه العقل
الأول، ثم سائر الموجودات على ترتيب إلى أنقصها، وهي مادة الكون والفساد.
The Supreme Entanglement: Shared
Mahiya (What-ness)
Is there a reality outside of our minds? Or is reality something within
our minds? Why/How can our mind understand the laws of nature, millions
of miles away, and yet it can also understand the operations of its own
brain?
Many more such questions busy our minds and yet no clear
answer has ever been found by any one!
The lack of clear and definite answer guides us towards a complex
quantum of Aql (The Primordial Intellect), the reality and the
process/design/mind! The quantum is ubiquitous, there millions of miles
away, here millions of years ago, within us in nano-meter scales.
The quantum is complex, thus allowing for some limited abstraction of
its
components but full understanding of each component is impossible:
Removal/discernment of one component causes cessation of the quantum.
Like the Borromean rings,the removal of one ring leads to the end of
the entire
complex construction.
Q: Why can a rat solve a maze? Why can a man solve the same maze?
Why can a computer also solve the same maze?
A: The very core of the complex quantum referred to above is Mahiya
(What-ness)
and this What-ness allows for the entire existence to:
1. Have a concept of What-ness
i.e. “What is this?”
whether an electron is in a galactic cloud millions of miles away or in
a
maze in front of you!
2. A shared ubiquitous concept of What-ness, shared
amongst all intellects
تهافت الفلاسفة أبو حامد الغزالي
العقلية مشتركة بين الأول والمعلول الأول المسلك الثاني الإلزام وهو أنا
نقول: إن لم يكن الوجود والجوهرية والمبدئية جنساً لأنه ليس مقولاً في
جواب ما هو فالأول عندكم عقل مجرد، كما أن سائر العقول التي هي المبادئ
للوجود المسمى بالملائكة عندهم التي هي معلومات الأول عقول مجردة عن
المواد، فهذه الحقيقة تشمل الأول ومعلوله الأول فإن المعلول الأول أيضاً
بسيط لا تركيب في ذاته إلا من حيث لوازمه وهما مشتركان في أن كل واحد عقل
مجرد عن المادة وهذه حقيقة جنسية. فليس العقلية المجردة للذات من اللوازم
بل هي الماهية وهذه الماهية مشتركة بين الأول وسائر العقول. فإن لم
يباينها بشيء آخر فقد عقلتم اثنينية من غير مباينة، وإن باينها فما به
المباينة غير ما به المشاركة والعقلية.
وهذه المشاركة هي في ذات كليهما والمشاركة فيها مشاركة في الحقيقية فإن
الأول عقل نفسه وعقل غيره عند من يرى ذلك من حيث أنه في ذاته عقل مجرد عن
المادة، وكذى المعلول الأول وهو العقل الأول الذي أبدعه الله من غير واسطة
مشارك في هذا المعنى، والدليل عليه أن العقول التي هي معلولات أنواع
مختلفة وإنما اشتراكها في العقلية وافتراقها بفصول سوى ذلك، وكذلك الأول
شارك جميعها في العقلية فهم فيه بين نقض القاعدة أو المصير إلى أن العقلية
ليست مقومة للذات، وكلاهما محالان عندهم.
Three Dimensional Measurable Wujud
(Being)
Abu Hayyān Tauhidi
Someone asked : “Why has it been said that there are three
dimensions for the Aql:
1. A dimension towards the Creator and Sustainer of the Aql
2. A dimension towards Aql’s thoughts
3. A dimension towards Aql’s inmost essence
(self-awareness)
?"
He was answered as follows : "The “dimension towards the Creator
and Sustainer of the Aql”
is what constitutes the Al-Aql Al-Awwal (The Primordial Intellect);
this primordial intellect then looked at/within itself and procured
from itself the imaginations/shapes/forms that appeared within
itself:
for it is within the Aql (The Primordial Intellect) that all
imaginations/shapes/forms occur! These procurements of Aql were not
obtained
from what was not and became, rather from what the Aql is able to shape
within itself.”
The Aql wonders about Allah, wonders
about its own thoughts and wonders
about its own essence. Who is Allah? What does this mean? Who am I?
المقابسات أبو
حيان التوحيدي
وقال قائل: لم كان للعقل ثلاث جهات: جهة إلى ربه، وجهة إلى معقولاته، وجهة
إلى ذاته؟ فقيل له: إن جهته إلى الباري هي التي جعلته عقلاً أولاً، ثم
نظره إليه إنما هو استمداده من الصورة التي صورت فيه بدياً، لأنه وقع فيه
جميع الصور، فاستمداده ليس بزيادة صور لم تكن وكانت. ولكنه ليبقى ويقوى
كما يستمد الهواء من نور الشمس، فهو يزداد من غير صورة تحدث فيه، كذلك
النفس إنما تستمد من العقل الصور وهي على حالها، وكذلك الطبيعة تستمد من
النفس وتقوي بها، ولكن إشراقها عليها يبقي قواها، ولولا ذلك لضعفت وانتقصت
The Prophet said: "Blessed (is) Al-Ladhi (That
Which) who divided and
assigned the Aql (Intellect) amongst ITs
slaves, two men may be equal
in their deeds e.g. righteousness or fasting or prayers, yet they
differ in (the measure of) the Aql (Intellect) like a small speck next
to someone, and there is no portion which Allah divided
(amongst the
people)
more superior than Aql (Intellect) and Yaqin (Certitude).”
كنز العمال الإصدار 2.01 - للمتقي الهندي
المجلد الثالث >> الإكمال من العقل
7053- تبارك الذي قسم العقل بين عباده أشتاتا، إن الرجلين ليستوي عملهما
وبرهما وصومهما وصلاتهما، ولكنهما يتفاوتان في العقل كالذرة في جنب أحد،
وما قسم الله لخلقه حظا هو أفضل من العقل واليقين.
الحكيم عن طاوس مرسلا.
Therefore not only is the Aql (The Primordial Intellect) dimensional
but it is also measurable and subject to assignment and scattering
amongst the Wujud (Being).
These are indications of the existence of arithmetic-like and
geometric-like attributes of the Aql (The Primordial Intellect). After
all why are there numbers? And why do simple arithmetical equations and
computations describe such profound facts about the universe? There has
to be a core inmost attribute to the Aql that is geometric and
mathematical.
The Common
Ancestry
It is widely believed that the entire life on this planet stemmed from
a single common ancestor. The molecular data support the concept of
the common ancestry as well. Little by little we are moving away from
believing that the common ancestor was some form of animal, to believe
instead that, this common ancestor was a molecular toolkit.
We can push further and easily believe that the said common ancestor
was
perhaps a common ‘design’, but as mentioned earlier, the ‘design’
and ‘intellect’ are intertwined as in an entanglement.
The final push might make us believe: The common ancestry of all life
on this planet and all existence in the cosmos was the Aql (The
Primordial Intellect)! And this common ancestor, a complex
quantum made up of inexorable parts: Aql,
Haqiqa (Reality) and
process/mind/design.
Speciation: Aql’s Imagination
Charles Darwin wrote on his first sketch of the evolutionary tree: I
think!
Speciation or the process for creating or modifying new species, starts
and requires the Aql (The Primordial Intellect). Without Aql there
would be no Darwin’s ‘I think’ and therefore no observable speciation.
Speciation is the very invention of the Aql (The Primordial Intellect),
manifestation of the creativity of the Aql.
Speciation is the special form of Kathra (Multitude), the negation of
the Tauhid (Divine
Oneness) the very foundation of humanity, this life
and the entire cosmos. Without Kathra (Multitude) there would be no
life and without Aql (The Primordial Intellect) there would have been
no Kathra (Multitude) and without Tauhid (Divine Oneness)
there would
have been no Aql!
Ibn Arabi’s Circle
Ibn Arabi
“Rendition of the Aql (The Primordial Intellect): If Wujud (Being-ness)
is a circle then the beginning of the circle is the Aql, that which
entered within the Prophetic narrations i.e. it is the case that the
very first of what Allah created
was the Aql, the Primordial Common
Ancestry of
all species (genus) that ended the creation (speciation) towards the
human specie i.e. the circle completed, and the human being reconnected
to the beginning of the circle i.e. the Aql. And all the points on the
circumference of this circle render all species created by Allah
ranging from the Primordial Intellect (Aql) which is also the Qalam
(The
Divine Pen) up to the human being that is the final Maujud
(Objectified Being). All the points on this circle radially point at
the center, and that renders the relationship between all Maujud
(Objectified Being) and Allah i.e. objects face Allah at all
times.
Moreover Allah
erected the Human Surat (Shape, Form,
Attributes) like a
tent pole, and the dome shaped consequent space holds the skies, kept
in place ceaselessly due to the tent pole i.e. the human Wujud (Being).
And if this Human Surat (Shape, Form,
Attribute) ceases i.e. no one is
left
upon this earth breathing "then the skies split asunder in a flimsy day
[69:16]" since the tent pole that was holding the dome structure has
ceased, structure is being transferred due to the transfer of
its
holding pole i.e. as the human being is transported from this world to
the
hereafter, this life is destroyed due to the human transfer.”
الفتوحات
المكية محيي الدين ابن عربي
فهو نظير العقل الأول وبه ارتبط لأن الوجود دائرة فكان ابتداء الدائرة
وجود العقل الأول الذي ورد في الخبر أنه أول ما خلق الله العقل فهو أول
الأجناس وانتهى الخلق إلى الجنس الإنساني فكملت الدائرة واتصل الإنسان
بالعقل كما يتصل آخر الدائرة بأولها فكانت دائرة وما بين طرفي الدائرة
جميع ما خلق الله من أجناس العالم بين العقل الأول الذي هو القلم أيضاً
وبين الإنسان الذي هو الموجود الآخر ولما كانت الخطوط الخارجة من النقطة
التي في وسط الدائرة إلى المحيط الذي وجد عنها تخرج على لاسواء لكل جزء من
المحيط كذلك نسبة الحق تعالى إلى جميع الموجودات نسبة واحدة فلا يقع هناك
تغيير البتة كانت الأشياء كلها ناظرة إليه وقابلة منه ما يهبها نظر أجزاء
المحيط إلى النقطة وأقام سبحانه هذه الصورة الإنسانية بالحركة المستقيمة
صورة العمد الذي للخيمة فجعله لقبة هذه السموات فهو سبحانه يمسكها أن تزول
بسببه فعبرنا عنه بالعمد فإذا فنيت هذه الصورة ولم يبق منها على وجه الأرض
أحد متنفس وانشقت السماء فهي يومئذ واهية لأن العمد زال وهو الإنسان ولما
انتقلت العمارة إلى الدار الآخرة بانتقال الإنسان إليها وخربت الدنيا
بانتقاله عنها
Sudden & Instantaneous
Prehension
Abu Hayyan Tauhidi
“The Aql (The Primordial Intellect) prehends all entities
instantaneously, with suddenness.“
المقابسات أبو حيان التوحيدي
وقال: العقل الأول يدرك الأشياء بغتة، والعقل
الثاني أيضاً يدركها بغتة، إذا كان متحداً بالعقل الأول
The biological intellects and their corresponding processes, at macro
or micro scales, at best operate within micro-milli second range and
within nano-scale range of space.
However if an intellect has Ittihād (Synchronicity) with the Aql (The
Primordial Intellect) then it can bypass the spacetime and can prehend
out
of the passage of time or the enclosure of the space.
Aql’s Adab
Aql (The Primordial Intellect) has Adab (Etiquette)!
It has been
disciplined by the Divine Closeness i.e. Aql loves what pleases Allah
and dislikes what Allah dislikes and does what Allah wishes and avoids
what Allah approves not:
“When people find closeness with Allah through
their righteousness you
try to find a way through your Aql” said the Prophet, peace be upon him
تخريج أحاديث
الإحياء، الإصدار 2.07 - للحافظ العراقي
المجلد الأول >> كتاب العلم: الباب السابع في العقل
2 - حديث "إذا تقرب الناس بأنواع البر فتقرب أنت بعقلك
You might say the Adab (Etiquette)
is human-like, or you might again
say that the noble human behavior is inherited directly from this Aql
(The Primordial Intellect). This form of Adab is called Adamiyyat
(Human-ness).
Aql understands the human mind/brain and therefore produces the Adab
(Etiquette)
of Self-search
and Self-awareness.
It is this Adab that
causes the people to seek the Divine Presence and wonder about their
own
way of behaving and thinking.
Without this Adab,
there would have been no psychologists nor any
Murids (Spiritual Seekers).
Disclaimer
Ibn Kathir
"And such are the philosophers, may Allah’s curse
be upon them,
alleging that Aql (The Primordial Intellect) emanated from Wajibul
Wujub (Has to be, non-potential Being, Allah) and they consider Aql the
causation for all causality…
البداية
والنهاية ابن كثير
وذلك أن الفلاسفة عليهم لعنة الله، زعموا أن العقل الأول صدر عن واجب
الوجود، الذي يعبرون عنه بعلة العلل والمبدأ الأول، وأنه صدر عن العقل
الأول عقل ثان ونفس وفلك، ثم صدر عن الثاني كذلك حتى تناهت العقول إلى
عشرة، والنفوس إلى تسعة، والأفلاك إلى تسعة، باعتبارات فاسدة ذكروها،
واختيارات باردة أوردوها، ولبسط الكلام معهم وبيان جهلهم وقلة عقلهم موضع
آخر.
There are two statements with regards to what Ibn Kathir, may Allah
have mercy on his soul, has said:
1. There are those philosophers, who said that Aql
was emanated from Allah,
then Allah got tired and went to bed and this
Aql (Intellect) created all things while Allah took a nap. This
approach to Aql is far away from the truth.
2. The rigidness of the followers of the Salaf
(Atavistic followers of the Prophet) who not only did not understand
the prophetic narrations with regards to Aql but also illegally removed
many such narrations from the books saying ‘We do not think that the
Prophet could have said that!’
The best approach is to read ALL the prophetic narrations, think about
ALL
the prophetic narrations, and consider ALL opinions from ALL with
regards to the prophetic narrations.
Narrow views of the few from the distant past do not guarantee proper
Adab
(Etiquette)
for reading the prophetic narrations.
©
2007-2002, Dara O. Shayda, Hind Rifai M.D.