Al-Jabbār (The Colossus)
Al-Ghazali:
The Colossus Hu is
Al-Ladhi (That
Which) penetrates Hu’s Will into
anything by coercion compulsion and determinism, and no one can
reciprocate to Hu as such and no one can slip through Al-Jabbār’s grasp.
Qurtubi:
Qurtubi mentions a Hadith (Prophetic Narration) that describes how one
should behave in Divine Presence of Al-Jabbār (The Colossus):
“I stayed for the nightly prayers with the Prophet and he began with
A-Baqara and did not pass a verse indicating Allah’s Mercy
unless
stopped and invoked/asked and did not pass a verse indicating Allah’s
Torment and stopped and make ‘Isti’āzat (Seeking Sanctuary), then he
bowed (Ruku’) for as much time as was reading standing up while saying
in the bow: Subhān for the Possessor-of -Jabarūt (Al-Jabbār) and
Malakut (Dominion of Souls) and Kibriya (Greatness) and Azimat
(Grandness)”
Dara: This is the way to behave in Al-Jabbār’s (The Colossus) Presence,
remember that Allah’s
Names are not there for poetic or scholarly
purposes, to each there is assignment of due Jihad (Exertion of effort)
in order to be chosen to be worthy for some portion of the Divine
Name’s grasp.)
كنز العمال الإصدار
2.01 - للمتقي الهندي
المجلد الثامن >> فصل جامع الأركان
22384- عن عوف بن مالك قال: قمت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ليلة،
فبدأ فاستاك، ثم توضأ، ثم قام فصلى، فقمت معه فبدأ فاستفتح من {البقرة} لا
يمر بآية رحمة إلا وقف فسأل، ولا يمر بآية عذاب إلا وقف فتعوذ، ثم ركع
فمكث راكعا بقدر قيامه يقول في ركوعه: سبحان ذي الجبروت والملكوت
والكبرياء والعظمة، ثم قرأ{آل عمران} ثم سورة سورة يفعل مثل ذلك.
(كر، ن) (أخرجه النسائي كتاب الافتتاح باب نوع آخر من الذكر في الركوع رقم
(1050) وأبو داود كتاب الصلاة باب ما يقول الرجل في ركوعه وسجوده رقم (859
و 860) ص).
Ibn Arabi: For Subhāna-Hu’s
Al-Jabbār (The Colossus) name there are
twelve characteristics:
1. Al-Jabbār is needless of following/obeying anyone
and does not seek the help of anyone to protect Hu as was said by
Allah: Nor (needs) Hu any to protect Hu
from humiliation [17:111]
2. Al-Jabbār does not forgive after full warning
(Translation ?)
3. Generosity does not bear hard on Al-Jabbār, when
Hu gives gives from Hu’s over-expanding resources, and when Hu
forbids/prevents does so due to Hu’s Wisdom as was narrated by the
Prophet from Allah: Allah Al-‘Azim (Grandiose) said: My endowment is
Kalām (Divine Word) and my giving death is Kalām (Divine Word) and My
giving life is Kalām (Divine Word) only My spoken-word for any object,
if I had willed it to become, is to say to it “Be! For it will become”.
زيادة الجامع الصغير،
والدرر المنتثرة، الإصدار 2.05 - للإمام السيوطي
كتاب "زيادة الجامع الصغير"، للسيوطي >> حرف الياء
4409- يقول الله عز وجل: يا عبادي كلكم ضال إلا من هديته فسلوني الهدى
أهدكم وكلكم فقير إلا من أغنيت فسلوني أرزقكم وكلكم مذنب إلا من عافيت فمن
علم منكم أني ذو فدرة على المغفرة فاستغفرني غفرت له ولا أبالي، ولو أن
أولكم وآخركم وحيكم وميتكم ورطبكم ويابسكم اجتمعوا على أتقى قلب عبد من
عبادي ما زاد ذلك في ملكي جناح بعوضة، لو أن أولكم وآخركم وحيكم وميتكم
ورطبكم ويابسكم اجتمعوا على أشقى قلب عبد من عبادي ما نقص ذلك من ملكي
جناح بعوضة، ولو أن أولكم وآخركم وحيكم وميتكم ورطبكم ويابسكم اجتمعوا في
صعيد واحد فسأل كل إنسان منكم ما بلغت أمنيته فأعطيت كل سائل منكم ما نقص
ذلك من ملكي إلا كما لو أن أحدكم مر بالبحر فغمس فيه إبرة ثم رفعها إليه
ذلك بأني جواد واجد ماجد أفعل ما أريد عطائي كلام وعذابي كلام إنما أمري
لشيء إذا أردته أن أقول له: كن فيكون.
(ت ن ه) عن أبي ذر.
4. Al-Jabbār is not troubled/worried by faithless and
is not pleased/relieved/helped by the righteous as was narrated by the
Prophet from Allah:
O My slaves if the first of you to the last of you
the human of you and the jinn of you gather together to make the heart
of a single man more righteous it shall not add anything to my Mulk
(Dominion). O My slaves if if the first of you to the last of you the
human of you and the jinn of you gather together to make the heart of a
single man more treacherous nothing is reduced in my Mulk (Dominion).
مسند الإمام أحمد.
الإصدار 2.04 - للإمام أحمد ابن حنبل
المجلد الخامس. >> مسند الأنصار رضي الله عنهم. >> حديث أبي
ذر الغفاري رضي الله تعالى عنه.
حدثنا عبد الله حدثني أبي حدثنا عمار بن محمد بن أخت سفيان الثوري عن ليث
بن أبي سليم عن شهر بن حوشب عن عبد الرحمن بن غنم عن أبي ذر قال: قال رسول
الله صلى الله عليه وسلم:
-يقول الله عز وجل يا عبادي كلكم مذنب إلا من عافيت فاستغفروني أغفر لكم
ومن علم أني أقدر على المغفرة فاستغفرني بقدرتي غفرت له ولا أبالي وكلكم
ضال إلا من هديت فاستهدوني أهدكم وكلكم فقير إلا من أغنيت فاسألوني أغنكم
ولو أن أولكم وآخركم وحيكم وميتكم ورطبكم ويابسكم اجتمعوا على أشقى قلب من
قلوب عبادي ما نقص في ملكي جناح بعوضة ولو اجتمعوا على أتقي قلب عبد من
عبادي ما زاد في ملكي من جناح بعوضة ولو أن أولكم وآخركم وحيكم وميتكم
ورطبكم ويابسكم اجتمعوا فسألني كل سائل منهم ما بلغت أمنيته فأعطيت كل
سائل منهم ما سأل ما نقصني كما لو أن أحدكم مر بشفة البحر فغمس فيه إبرة
ثم انتزعها كذلك لا ينقص من ملكي ذلك بأني جواد ماجد صمد عطائي كلام
وعذابي كلام إذا أردت شيئا فإنما أقول له: كن فيكون.
5. Al-Jabbār does not lament over what is and does
not sorrow over what is not.
6. Al-Jabbār is not affected by increase of things or
corruption and does not wear out by Adam (Non-Being) and Wujud (Being)
7. Al-Jabbār is not opposed in actions
8. Al-Jabbār seeks no justification for what Hu does:
[21:23]. Hu cannot be questioned for Hu’s
acts, but they will be
questioned (for theirs).
9. Al-Jabbār’s Elan and affection cannot be hindered
10. Al-Jabbār is not swayed by invoker’s asking
(Translation ?)
11. No action can penetrate Al-Jabbār (Translation ?)
12. No way to Al-Jabbār and no escape from
For all the above reasons the Prophet said: Allah You gave me life
amongst the poor, and gave me a nation of the poor so do resurrect
amongst the poor”. (Dara: Only by befriending the poor one can assure
humility in presence of Al-Jabbār)
الجامع
الصغير. الإصدار 3,22 - لجلال الدين السيوطي
المجلد الثاني
>> [تتمة باب حرف الألف]
1554- اللهم أحيني مسكينا وأمتني مسكينا، واحشرني في زمرة المساكين
التخريج (مفصلا): عبد بن حميد ابن ماجة عن أبي سعيد الطبراني في الكبير
والضياء عن عبادة بن الصامت
تصحيح السيوطي: ضعيف
©
2006-2002, Dara O. Shayda, Hind Rifai M.D.