Chapter 8, Section 4
Qanā’a (Contentment)
Discussion
Join
Contentment means coming to a standstill observing limits for
scantiness and sufficiency (in consumption), cutting off the greed for
seeking more and increase (in consumption and wealth). Whomsoever
attributed by Contentment and behaves with this behavior has been
bestowed with a treasure for this life and a fortune for the life
after—Eternal comfort endless honor.
Prophet narrations:
• Contentment is a wealth that shall never finish
• What is scanty yet sufficient is better than
something that is a lot and makes the person careless and negligent
• Eternal beatitude for one who is guided to Al-Islam
(Submission), and his daily provision is sufficient and Allah made him
content it.
• O Allah make me content with what You provided me
with, bless me with it and replace that which is missing (from
provisions) with goodness.
• If you wish to grasp what is with Allah, be in this
world like guests
• Moses asked Allah: Who is Your richest slave? Allah
replied: The person satisfied with what I give him. Moses asked: Who is
Your most loved slave? Allah replied: The person who makes most Dhikr (Remembrance).
Moses asked: Which of Your slaves remains with You? Allah responded:
The one who judges his Self as he judges the people!
• Human being loves the life and yet the death is
better for him than the tribulations, and human being loves wealth and
yet scantiness reduces his liability for accounting (on the day of
judgment)
• Meet Allah being poor! Do not meet Allah being
wealthy. The narrator asked: And how can I be like that O messenger of
Allah, and he replied: When you are provided for do not conceal it
(share) and when you are asked do not refuse.
• When Salman was about to die he was weeping so it
was said to him: Why are crying? Replied: I fear that I did not
preserve the advice of the Prophet as he used to say: let your net
worth from this world to be that of the provision of a traveler.
Dhan-nūn said: Whosoever is content shall be in comfort with regards to
the people of his time and will be superior to his contemporaries.
Besher Bin Hārith said: If one has no contentment except for the
gratification of greatness then it would suffice him.
For the Tafsir (Exegesis) of “Whoever
works righteousness, man or woman, and has Faith, verily, to him will
We give a new Life, a life that is good and pure” Qur’an [16:97]
some said ‘life’ means life of Contentment. And how can there be no
good life for a Content person since aggressiveness to accumulate more
is the primary cause of all stress.
“Contentment is a sword that is never in a conflict” Imam Ali.
And Contentment is the preamble for Ridhā (Satisfaction). “Contentment
is from satisfaction as is righteousness from Zuhd (Asceticism)”
Abu-Sulaiman Dārāni.
Contentment for worldly life is praiseworthy but not for life after as
said by Abu Bakr Marāghi: The intelligent man turns his back to the
affairs of worldly life by Contentment and arrange the affairs of the
life after with greed and hurry.
End.
© 2005-2002, Dara O.
Shayda
القناعة
ابن
السني
حدثني علي بن محمد بن عامر، ومحمد بن عمرو بن سعيد، قالا: حدثنا أبو مسلم
إبراهيم بن عبد الله حدثنا محمد بن عرعرة حدثنا فضال بن جبير قال: سمعت
ابا أمامة يقول: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (هلموا إلى ربكم عز
وجل، ما قل وكفى خير مما كثر وألهى).
حدثني يوسف بن محمد
بن الفرج حدثنا يحيى بن عبدك حدثنا أبو عبد الرحمن المقري حدثنا حيوة
أخبرني أبو هاني أن أبا علي الجنبي أخبره أنه سمع فضالة بن عبيد يقول: أنه
سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: طوبى لمن هدي إلى الإسلام، وكان
عيشه كفافاً، وقنع الله بما آتاه
أخبرني
أبو يحيى زكريا بن يحيى الساجي حدثنا أحمد بن سعيد الهمداني حدثنا ابن وهب
حدثنا الحارث بن نبهان عن عطاء بن السائب عن سعيد بن جبير عن ابن عباس أن
النبي صلى الله عليه وسلم كان يدعو: اللهم قنعني بما رزقتني، وبارك لي
فيه، واخلفني في كل غائبة لي بخير
أخبرني جعفر بن عيسى حدثنا خالد بن مخلد المروزي حدثنا الحسين بن سعيد ابن
ابنة علي بن الحسين بن واقد حدثني جدي علي بن الحسين بن واقد حدثني أبي
حدثني عطاء بن السائب عن سعيد بن جبير عن ابن عباس عن النبي صلى الله عليه
وسلم كان يقول:اللهم قنعني بما رزقتني، وبارك لي فيه، واخلف على كل غائبة
لي بخير
أخبرنا أحمد بن عمير أبو الحسن بن جوصا حدثنا عبيد الله بن سعيد بن عفير
حدثنا أبي حدثني محمد بن وهب بن مسلم الدمشقي حدثنا محمد بن شعيب بن شابور
عن محمد بن أبي مسلم الهلالي عن أبيه عن الحسن عن فرقد عن أبي الجوزاء عن
ابن عباس عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: إن أردتم أن تدركوا ما عند
الله عز وجل، كونوا في الدنيا بمنزلة الأضياف
حدثنا الحسين بن إسماعيل المحاملي حدثنا إبراهيم بن مجشر حدثنا جرير عن
قابوس بن أبي ظبيان عن أبيه عن ابن عباس قال: قال موسى عليه السلام: أي
عبادك أغني؟ قال: الراضي بما أعطيته، قال: فأي عبادك أحب إليك؟ قال:
أكثرهم لي ذكراً، قال: يا رب، فأي عبادك أحكك؟ قال: الذي يحكم على نفسه
بما يحكم على الناس.
أخبرني محمد بن مخلد العطار حدثنا علي بن الحسين بن أشكاب، وأخبرنا أبو
بكر النيسابوري حدثنا عبد الملك الميموني، قالا: حدثنا روح بن عبادة حدثنا
ابن جريج عن أبي الحويرث عن زرعة بن عبد الله البياضي، قال: قال النبي صلى
الله عليه وسلم: يحب الإنسان الحياة، والموت خير له من الفتن، ويحب
الإنسان كثرة المال، وقلة المال أقل لحسابه
أخبرنا أبو عروبة، والحسين بن موسى بن خلف، قالا: حدثنا أبو فروة يزيد بن
محمد بن يزيد بن سنان حدثنا أبي محمد بن يزيد بن سنان حدثنا أبي يزيد بن
سنان عن عطاء بن ابي رباح عن أبي سعيد الخدري عن بلال، ح.
وأخبرني محمد بن أحمد بن المعاصير حدثنا محمد بن الحسين بن بنان حدثنا
يزيد بن سنان حدثنا أبي حدثنا عطاء عن بلال المؤذن قال: قال رسول الله صلى
الله عليه وسلم.
(إلق الله فقيراً، ولا تلقه غنياً).
قال: قلت: وكيف لي بذلك يا رسول الله؟ قال: (إذا رزقت فلا تخبأ، وإذا سئلت
فلا تمنع).
قال: قلت: وكيف لي بذلك يا رسول الله؟ قال: هو ذاك، وإلا فالنار
أخبرنا أبو يعلي حدثنا شيبان بن فروخ حدثنا أبو الأشهب حدثنا الحسن قال:
لما نزل بسلمان الموت بكى، قال: فقيل له: ما يبكيك يا أبا عبد الله؟ قال:
أخشى أن لا نكون حفظنا وصية رسول الله صلى الله عليه وسلم، إنه كان يقول:
ليكن بلاغكم من الدنيا كزاد الراكب