Tariqa







Discussion   Join





See Also: 
http://www.untiredwithloving.org/kashani_adab_sheikh.html
http://www.untiredwithloving.org/qushairi_suhbat.html
http://www.untiredwithloving.org/nasafi_2_3_1.html 
















Mufradat
Isfahani

The origin of the word/verb Taraqa is to strike like a hammer banging on metal so that the metal spreads out (due to the pressure of the impact).

Therefore Tariq is a passageway formed by the repeated striking of the feet (hoofs) upon the earth, or through the shallow water surface.

This word is borrowed (Isti'ara) and used with another (but related) meaning i.e. Tariq is any (common customary) human behaviour or conduct or mannerism or demeanour or attitude, either praiseworthy or foul:

20:63. They said: "These two (Moses and Aaron) are certainly (expert) magicians: their object is to drive you out from your land with their magic, and to do away with your most cherished Tariqa (common conduct and behaviour).



Tāriq is the traveller on a Tariq. However it has been particularized (by common ancient Arab use) for night travel. Thus from the latter stars are called Tāriq or night traveller.





مفردات ألفاظ القرآن.  - للأصفهاني
كتاب الطاء

طرق
-الطريق: السبيل الذي يطرق بالأرجل، أي يضرب. قال تعالى: {طريقا في البحر} <طه/77>، وعنه استعير كل مسلك يسلكه الإنسان في فعل، محمودا كان أو مذموما. قال: {ويذهبا بطريقتكم المثلى} <طه/63>، وقيل: طريقة من النخل، تشبيها بالطريق في الامتداد، والطرق في الأصل: كالضرب، إلا أنه أخص؛ لأنه ضرب توقع كطرق الحديد بالمطرقة، ويتوسع فيه توسعهم في الضرب، وعنه استعير: طرق الحصى للتكهن، وطرق الدواب الماء بالأرجل حتى تكدره، حتى سمي الماء الدنق طرقا (قال ابن فارس: والطرق: الماء الذي قد كدرته الإبل. المجمل 2/595)، وطارقت النعل، وطرقتها، وتشبيها بطرق النعل في الهيئة، قيل: طارق بين الدرعين، وطرق الخوافي (ريش الطائر، ويقابلها القوادم) : أن يركب بعضها بعضا، والطارق: السالك للطريق، لكن خص في التعارف بالآتي ليلا، فقيل: طرق أهله طروقا، وعبر عن النجم بالطارق لاختصاص ظهوره بالليل. قال تعالى: {والسماء والطارق} <الطارق/1>، قال الشاعر:
299 - نحن بنات طارق
(الرجز لهند بنت بياضة، وهو في اللسان (طرق) ؛ والمجمل 2/595؛ والبصائر 3/504.
وقيل: لهند بنت عتبة)
وعن الحوادث التي تأتي ليلا بالطوارق، وطرق فلان: قصد ليلا. قال الشاعر:
300 - كأني أنا المطروق دونك بالذي * طرقت به دوني وعيني تهمل
(البيت لأمية بن أبي الصلت، من أبيات أولها:
غذوتك مولودا وعلتك يافعا * تعل بما أدني إليك وتنهل
وهو في الحماسة البصرية 2/306؛ وشرح الحماسة للتبريزي 2/133؛ وتفسير القرطبي 10/246)
وباعتبار الضرب قيل: طرق الفحل الناقة، وأطرقتها، واستطرقت فلانا فحلا، كقولك: ضربها الفحل، وأضربتها، واستضربته فحلا. ويقال للناقة: طروقة، وكني بالطروقة عن المرأة. وأطرق فلان: أغضى، كأنه صار عينه طارقا للأرض، أي: ضاربا له كالضرب بالمطرقة، وباعتبار الطريق، قيل: جاءت الإبل مطاريق، أي: جاءت على طريق واحد، وتطرق إلى كذا نحو توسل، وطرقت له: جعلت له طريقا، وجمع الطريق طرق، وجمع طريقة طرائق. قال تعالى: {كنا طرائق قددا} <الجن/11>، إشارة إلى اختلافهم في درجاتهم، كقوله: {هم درجات عند الله} <آل عمران /163>، وأطباق السماء يقال لها: طرائق. قال الله تعالى: {ولقد خلقنا فوقكم سبع طرائق} <المؤمنون/17>، ورجل مطروق: فيه لين واسترخاء، من قولهم: هو مطروق، أي: أصابته حادثة لينته، أو لأنه مضروب، كقولك: مقروع، أو مدوخ، أو لقولهم: ناقة مطروقة تشبيها بها في الذلة.




Lisan Al-Arab
Ibn Manzour Afriqi

Tariqa is mannerism a circumstance is kept within a person (Hala). My Tariqa means my habit, my common way of doing something:

72:16. (And Allah's Message is): "If they (the Pagans) had (only) remained on the (right) Tariqa (Monotheistic behaviour and belief) , We should certainly have bestowed on them Rain in abundance.

Ta-Tāruq of a folk: some people following the others.



لسان العرب    ابن منظور
طرق
وتَطَرَّقَ إِلى الأَمر: ابتغى إِليه طَريقاً. والطريق: ما بين السِّكَّتَينِ من النَّخْل. قال أَبو حنيفة: يقال له بالفارسية الرَّاشْوان.والطَّرُيقة: السِّيرة. وطريقة الرجل: مَذْهبه. يقال: ما زال فلان على طَرِيقة واحدة أَي على حالة واحدة. وفلان حسن الطَّرِيقة، والطَّرِيقة الحال. يقال: هو على طَرِيقة حسَنة وطَريقة سَيِّئة؛ وأَما قول لَبِيد أَنشده شمر:
فإِنْ تُسْهِلوا فالسِّهْل حظِّي وطُرْقَني،        وإِنْ تُحْزِنُوا أَرْكبْ بهم كلَّ مَرْكبِ
قال: طُرْقَتي عادَتي. وقوله تعالى: وأَنْ لَوِ اسْتَقاموا على الطَّرِيقة؛ أَراد لَوِ استقاموا على طَرِيقة الهُدى، وقيل، على طَريقة الكُفْر،


وتَطارق القومُ: تَبِعَ بعضُهم بعضاً. ويقال: هذا النَّبْل طَرْقةُ رجلٍ واحد أَي صنعة رجل واحد. والطَّرَق: آثار الإِبل إذا تبع بعضُها بعضاً، واحدتها طَرَقة، وجاءت على طَرَقة واحدة كذلك أَي على أَثر واحد. ويقال: جاءت الإِبل مَطارِيقَ إذا جاءت يَتْبع بعضُها بعضاً.وروى أَبو تراب عن بعض بني كلاب: مررت على عَرَقَة الإِبل وطَرَقَتِها أَي على أَثرها؛


والطُّرَق والطُّرق: الجوادُّ وآثارُ المارة تظهر فيها الآثار، واحدتها طُرْقة





Sharh-e Golshan-e Raz
Lahiji


Tariqa is the voyage of the Salik (Voyager) towards Allah e.g. forsaking this world, continual Dhikr (Remembrance), Solitude, truthfulness and sincerity and so on.

Sharia is the crust membrane while Tariqa is the core.

Tariqa is voyage from transient temporal potential life of this world towards Qadim (Infinitely Past Realm of Actualities), to go from the Maqam (Stationary Rank) of Fana (Evanescence) to rank of Baqa (Everlasting-ness).


Quoted by Dr. Sajjadi in Farhang-e Istilahat Irfani




Sharh-e Kalamat-e Baba Tahir
Janabazi


Salik (Voyager) travels towards Allah, while drown within the sea of Tauhid (Divine Oneness), not seeing the sea nor the ship.


Quoted by Dr. Sajjadi in Farhang-e Istilahat Irfani



Dara: Tariqa is a well-trodden passageway or in particular a well-proven endeavour of behaviour and believes that delivers the Murid (Seeker) to the next rank of their spiritual journey. But there are many such Tariqa(s), examples:

1. Tariqa of Knowledge: This well-trodden path of human endeavour focuses the Murid on acquisition of knowledge that by large amounts of well-acquired knowledge the seeker finds the next rank

2. Tariqa of Worships and Dhikr: This, another well-trodden passageway, focuses the Salik on worships and to drawing closer rank to Allah.

3. Tariqa of Suhbat (Companionship): This, all too familiar well-trodden way, focuses the Murid to be in companionship with a qualified Sheikh and through behavioural and speech modifications the seeker reaches the next rank.




© 2012-2002,  Dara O Shayda